månadsarkiv: december 2014

Ett enkelt kök

Hur gör man det egentligen enkelt för sig? Det där med att få till köket är svårt, inte minst med tanke på att det finns så många olika delar som måste fungera tillsammans. Jag har sett en massa inredningsprogram där man fyller köken med mängder av funktioner och finesser och varje gång sitter jag där och grubblar på om de som ska bo där någonsin kommer att använda allt som de precis fått installerat. Jag tror inte att de gör det, tidsbristen spelar säkert roll men framför allt tror jag det handlar om att det inte finns något intresse för det. Så då kommer jag tillbaka till frågan, varför gör man det helt enkelt inte som den mest praktiska lösningen, istället för den mest innehållsrika?

Det som spelar in är säkerligen de som sponsrar själva köket i dessa program. De ställer nog upp på sponsringen om programmet ifråga gör så mycket som möjligt av de sakerna de kan erbjuda. Då är det lättare att förstå, företag ska såklart få den plats de betalar för, men samtidigt så kan man fråga sig om dessa lösningar faktiskt är realistiska med hur vardagen ser ut. Många gånger tror jag inte det. Därför är jag av den bestämda åsikten att man ska göra det så enkelt för sig själv som möjligt. Vad är det man behöver och vad är det som räcker? Ordnar man köket med basen, alltså det allra nödvändigaste, så har man en mycket stabil grund att stå på och man behöver faktiskt inte extra detaljer som bara står och samlar damm.

Viktigt med styrka

Ålderdomen tar minst sagt ut sin rätt. Det märks att man inte har samma kraft i musklerna när man blir äldre och det tillhör ju på något sätt den naturliga gången av att bli gammal. Det är per definition så att man inte kommer att orka lika mycket som man en gång gjorde. Trots det så behöver det inte betyda att man bli svag för det. Det gäller att underhålla de muskler man faktiskt har, för att fortsätta vara pigg och fräsch. Ger man upp och slutar träna så kan man räkna med att krämpor och skador kommer som ett brev på posten. Det är väl aldrig speciellt kul. Därför har man mycket att tjäna på att också försöka arbeta med musklerna och inte enbart tänka kondition och uthållighet.

Som äldre så ska man inte behöva ha allt för stora ambitioner när man tränar styrka. Det viktigaste är egentligen, som för alla andra, att man rör på sig regelbundet och ser till att göra de övningar som är nyttiga. För oss äldre handlar det mycket om att förebygga skador och förslitningar, och det gör man mycket effektivt genom att träna upp sina muskler på speciellt utsatta områden, som exempelvis rygg, axlar och knän. Har man bra och fräscha muskler i dessa områden kommer det att bli mycket lättare att röra på sig, långt in i livet. Och 65 är ingen ålder. Börjar man redan nu så kommer man få en rutin som gör mycket gott när man knallar både över 70- och 80-strecket.