månadsarkiv: oktober 2015

Goda och nyttiga små frön

Nu är det ett bra tag sedan jag senast skrev någonting här på bloggen. Jag ber om ursäkt, men det har varit mycket annat smått och gott att göra så att jag helt enkelt inte riktigt känt att jag haft tid. Men det ska vi försöka ändra på nu! När jag ser tillbaka på tidigare inlägg slås jag av det faktum att de alla skrivits under hösten eller vintern och det är väl nu som man känner att man har tid att sitta inne vid datorn och skriva om ditten och datten, om sådant som är viktigt och sådant som kanske inte är fullt så betydelsefullt. Till att börja med har jag tänkt att jag ska skriva om ett litet frö som jag upptäckte i våras.

Recept på TV
Ett tecken på att jag är gammal kan säkert vara att jag tillhör en generation som fortfarande ser mycket på TV – klassisk TV, och inte strömmat på datorn från Netflix och allt vad det heter. Visst är det väl trevligt att kunna välja vad man vill se och när man vill se det, men också lite tråkigt. Chansen att man ska upptäcka någonting nytt och oväntat minskar ju, och det är det jag tänkte skriva lite om. I våras såg jag på ett av TV 4:s morgonprogram där chiafrön användes för att laga chokladpudding, och nu kommer jag att motsäga mig själv lite genom att länka till YouTube. Men min grundpoäng kvarstår. Jag skulle inte ha upptäckt chiafrön utan TV.

Nyttigt och gott, går det ihop?
I programmet sades det också en hel del om hur chiafrön är väldigt nyttiga på alla sätt och vis. Den research jag själv gjort senare visar nog att hälsoeffekterna av chiafrön snarast underdrevs i programmet. Chiafrön är också väldigt flexibla och används till stor del i främst matlagning och bakning. Med andra ord, de kan användas till nästan allting och jag har hittat mängder med olika spännande recept. Det är det som jag sysslat med mycket under det senaste halvåret och även om experimenterandet minskat (eftersom jag upptäckt vilka recept jag tycker bäst om) så använder jag fortfarande stora mängder chiafrön och kommer fortsätta med det.

Överdosering
Dock, när det gäller chiafrön så innebär ”stora mängder” inte så mycket som man kan tro, eftersom de innehåller så mycket av så många olika bra ämnen. De är helt enkelt väldigt dryga och räcker länge. Det är också viktigt att inte äta för mycket chiafrön. De innehåller mycket kostfibrer som ju i rätt mängd förebygger förstoppning. Men äter man alldeles för mycket av dem (riktigt stora mängder) kan de i stället få motsatt effekt.

Det är nu ingenting som drabbat mig, ta i trä, tvärtom. Min matsmältning fungerar bättre än någonsin. Men så läste jag ju också på ordentligt och var medveten om att man inte skulle proppa i sig kilovis med chiafrön utan hålla det på en mer sansad nivå, för att få bästa effekt från dem. Ett råd som jag nu delar med mig av helt gratis!