Träna mer än löpning

Som gammal löpare vet jag om att det ibland kan vara riktigt tråkigt att bara gå ut och springa längs vägen, meter efter meter som känns meningslösa och utan syfte. Kanske finns inte engagemanget till att springa enbart för att man ska bli snabbare, må bättre eller gå ner i vikt. Det räcker inte alltid. Det kan lätt bli långrandigt för många löpare och tappar man motivationen för löpningen så kommer det vara väldigt enkelt att bara strunta i nästa pass och stanna inne istället.

Då finns det alternativ man kan prova på och jag tänkte ta upp tre här. Dels så kan man springa inomhus, på gym eller hemma, på löpband. Det betyder att du står still på samma ställe, men kan fortfarande titta på teve, lyssna på musik eller läsa en tidning medan du springer. Det är också bra att testa på kuperad terräng. Att springa upp, springa ner och ta olika, ovanliga vägar för att få koncentrationen att ligga på att ta sig framåt istället för att bara springa.

Det leder mig osökt in på tredje alternativet, nämligen att testa på att orientera. Då får man definitivt möjlighet till att prova på spännande och nya terränger och vägar, samtidigt som man är på jakt efter kontroller. På så sätt så håller man fokus ifrån själva löpningen, det blir ett nödvändigt ont du måste göra för att ta dig framåt. Orientering är riktigt kul och passar alla åldrar, från små knattar till oss pensionärer och man gör det på sina egna villkor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *