Vett och etikett på restaurangen

När man rör sig i sociala kretsar, som faktiskt en restaurang är, så tycker jag att man ska vara medveten om hur man beter sig och hur man ska uppföra sig. Det handlar om i grunden att ha respekt, dels för sin egen person men också för andra människor som äter där och de som jobbar på restaurangen. Det är en jätteviktig del av det sociala, och människor måste ges den respekt som de förtjänar. Man kommer aldrig långt i livet om man beter sig som ett svin mot sina medmänniskor.

Mycket handlar om ljudnivå. Givetvis ska man kunna föra ett samtal med sina vänner och bekanta när man äter ute, man ska också kunna skratta och ha roligt, men det är aldrig okej att det blir på ett sätt som gör att du stör andra gäster. Alla ska kunna ha möjligheten att föra ett normalt samtal, utan att behöva skrika till varandra. En lugn samtalston, med skratt och glädje, är precis som det ska vara och det som uppskattas av andra gäster och personal.


Magdalena Ribbing är vass på vett och etikett när det kommer till det mesta!

Personalen är också ett ämne för sig. Som gäst måste man förstå att de som jobbar på en restaurang är där i en yrkesroll, betalda för att utföra sitt arbete. Jag antar att du inte vill bli störd i din arbetsutövning, inte få massa hinder i jobbet och samtidigt önskar att dina kunder är respektfulla och vänliga mot dig. Precis så är det också för serveringspersonal och kockar. Behandla dem med samma respekt som du förväntar dig att bli bemött i din yrkesroll.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *