Viktigt med styrka

Ålderdomen tar minst sagt ut sin rätt. Det märks att man inte har samma kraft i musklerna när man blir äldre och det tillhör ju på något sätt den naturliga gången av att bli gammal. Det är per definition så att man inte kommer att orka lika mycket som man en gång gjorde. Trots det så behöver det inte betyda att man bli svag för det. Det gäller att underhålla de muskler man faktiskt har, för att fortsätta vara pigg och fräsch. Ger man upp och slutar träna så kan man räkna med att krämpor och skador kommer som ett brev på posten. Det är väl aldrig speciellt kul. Därför har man mycket att tjäna på att också försöka arbeta med musklerna och inte enbart tänka kondition och uthållighet.

Som äldre så ska man inte behöva ha allt för stora ambitioner när man tränar styrka. Det viktigaste är egentligen, som för alla andra, att man rör på sig regelbundet och ser till att göra de övningar som är nyttiga. För oss äldre handlar det mycket om att förebygga skador och förslitningar, och det gör man mycket effektivt genom att träna upp sina muskler på speciellt utsatta områden, som exempelvis rygg, axlar och knän. Har man bra och fräscha muskler i dessa områden kommer det att bli mycket lättare att röra på sig, långt in i livet. Och 65 är ingen ålder. Börjar man redan nu så kommer man få en rutin som gör mycket gott när man knallar både över 70- och 80-strecket.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *